JellyPages.com

Friday, November 18, 2011

~chek up 24minGgu~

Assalammualaikum..

minggu ni dah genap 24minggu usia kandungan..semalam aku dah pergi chek up untuk ke 24minggu..
Pada usia kandungan aku 20minggu ..dokto ada cakap bahawa aku ada masalah sedikit menegnai uri baby aku..uri aku ke bawah...sepatutnya uri ini ke atas dan baby yang dekat bawah..dan baby aku songsang..kepala di bahagian kanan perut aku dan kaki di bahagian kiri perut aku..
tapi masa tu baru 20minggu (5bulan) jadi dokto kate nanti baby ni boleh pusing pusing..sebab banyak lagi ruamh dalam perut ni sebelum baby membesar..


Semalam pergi chek up untuk ke 24minggu (6bulan) pulak..keputusan nyer masih sama..uri aku masih di bawah..hanya baby jer yang dah beralih kedudukan..kepalanya di bahagian kiri perut dan kaki di bahagian kanan perut aku..tapi uri masih di bawah..bila dengar dokto cakap macam tu..agak risau lah hati aku ni..
banyak kemungkinan kalau berlakunya uri di bawah ni..mungkin aku akan di tahan wad bermula usia kandungan aku 7bulan sehingga lah bersalin, mungkin aku tidak boleh bersalin secara normal..dan macam macam kemungkinan lagi..yang sememangnya aku tak mahu fikirkan huhuhuhu..

Dokto terus bagi surat untuk aku refer HUKM..dan pagi tadi aku sudah melangkah ke hukm berkenaan chek up lebih detail mengenai kandungan ni..jururrawat tu cuma bagi aku appt date untuk jumpa dokto jer hari ni..jumpa dokto hari khamis minggu depan 24.11.11 untuk lebih lanjut..
nurse tu sempat jugak berpesan supaya aku jangan lasak sangat..kalau dalam masa seminggu ni ada keluar darah aku kene terus pergi hospital walaupun keluar darah yang sedikit..glurpppp.. bila dengar macam tu terus rase risau...harap harap tak der ape lah kan..amin...

2 comments:

  1. Jangan risau Pijon. Insya-Allah, baby akan berubah kedudukan dan uri akan naik. Kita masa anak 1st, 2nd dan 3rd pon gini gaya jugak. Tapi cukup time, dia akan pusing sendiri. Jangan risau ye?

    But still, jangan lasak-lasak sangat. Jangan angkat benda berat-berat sebab itu salah satu sebab uri kat bawah. Awak perhatikan jugak kalau ada cecair discharge. Kalau keputihan warna coklat tu, something yang harus dibimbangkan jugak.

    Saya doakan semuanya berjalan lancar. Insya-Allah, semuanya akan baik-baik. :)

    ReplyDelete
  2. itu lah aishah..risau rasenya..bila dokto kat klinik tu kate..'kalau baby tak bertukar kedudukan uri masih di bawah dalam masa kandungan 28minggu..ia akan tetap macam tu sampai bersalin'.tapi bila baca blog aishah baby akan berpusing jugak kan walaupun dah 32minggu..balik dari jumpa dokto ari tu terus baca blik ape yang aishah tulis pasal uri tu..kuranglah sikit risau hati ni :-(

    ReplyDelete