JellyPages.com

Tuesday, June 12, 2012

~ada jugak Yang Tak Tahu~

Assalammualaikum..

Perbualan bersama pengasuh ufairah

Lokasi~ di hadapan rumah pengasuh ufairah dan seorang kakak (kakak ni pun ada baby sama sebaya dengan ufairah rasenya baby dia tua 2minggu dari ufairah)

aku~hari ni ufairah nangis tak duduk dengan mak imah?

pengasuh~hari ni ufairah baik..nangis sikit sikit jer.

aku~ufairah jangan nangis2 tau,nanti susah mak imah nak buat kerja..ha tengok kawan ufairah ni (sambil memandang baby yang kakak tu dukung) tak nangis,rambut pun lebat.(almaklumlah ufairah kan tak ada rambut heheh)

kakak~yang ni memang lahir dah lebat rambut

aku~ohh macam tu.ufairah lahir memang tak ada rambut..eh kuat lah leher baby ni macam dah besar (sambil aku mencium baby tu)

pengasuh~ ha dia tak minum susu badan pun dia minum susu lactogen. (sambil memandang aku)

aku~ohh..kenapa akak tak bagi susu badan?

kakak~akak bagi susu badan masa dalam pantang jer 44hari..habis 44 hari habislah pantang anak akak minum susu badan.memang akak saja ajar bagi susu formula,senang sikit.bagi susu badan ni leceh lah.lagipun akak tak nak pantang makan ni leceh lah.kalau nyusukan baby kan kita kene pantang makan jugak.

aku~tersenyum sahaja

pengasuh ufairah~bagus susu tu budak pun tak kembong minumnyer

aku~ok lah ufairah jom balik..bye mak imah.bye kawan ufairah

p/s~aku terus cabut dari situ..tak sabar nak meninggalkan lokasi kejadian.

*******************************************************************

sebenarnya.minggu lepas ufairah ada meragam sedikit..merengek2.masa tu ufairah nak beralih bulan.nak ke 3 bulan sebab tu kot dia merengek2 serba tak kena,selalunya dia memang tak banyak ragam bagi susu terus tido.minggu tu minum susu pun tak nak.lepas dia meragam macam tu terus dapat meniarap agaknya sebab tu di meragam itu sangkaan aku jer lah.minggu ni dah ok tak meragam.
masa ufairah meragam tu pengasuh ufairah ada cakap.agaknya ufairah ni meragam sebab tak kenyang minum susu kot,akak tengok susu tu pun macam cair jer.campurlah bagilah ufairah susu formula biar dia kenyang tak nangis.masa pengasuh ufairah cakap mcm tu aku hanya tersenyum.


aku malas nak layan cakap2 yang tak memberikan aku semangat ni.tak kan aku nak bukak kelas tambahan pulak dekat ibu2 yang berpikiran macam tu bahawa betapa bagusnya susu ibu.susu yang di berikan oleh allah. perut baby kan masih baru lagi mana lah boleh di beri minum susu yang pekat pekat sebab tu allah jadikan susu ibu ni tak terlalu pekat dan tak terlalu cair memang sesuai untuk di minum oleh baby tak payah kita nak susah hati lagi.lagipun susu ibu kan ada antibodi yang tak ada kat susu formula tu.


terus terang aku katakan.bila joint perbualan perbualan sepetang macam tu yang memperlekehkan susu ibu ni sedikit sebanyak mengganggu emosi aku.macam kuno giller ahh bagi susu ibu sekarang orang dah minum macam macam jenama susu!!! aku jer duk bagi susu badan lagi!!! tak moden langsung!!!

ufairah..ibu tetap akan berikan ufairah susu ibu..bialah apa orang nak kata selagi ibu mampu ibu akan berikan ufairah susu ibu.biarlah ibu susah asalkan ufairah dapat yang terbaik dari ibu.



4 comments:

  1. bagus ha...jgn dengar ape diorang cakap...akak tu dah xde susu badan kot..sbb tu dia bg susu formula...xnak bgtau xde susu badan,dia watlah cite cam tu..hahhahhahah...(gelak jahat)

    ReplyDelete
  2. huhu..padangan mata akak tu masa cakap bagi anak dia susu formula sangat lah sinis pada aku..mcm nak cakap "ehh ko bg susu badan kat anak ko??kampung betul lah ko ni..ke ko tak der duit nak beli susu formula"..nyampah aiii tau huwaaaa..

    ReplyDelete
  3. sayu hati bace post ni.. kite ni nak bg yang terbaik untuk anak.. ade yang perlekahkan.. selamat ibu ufairah ni kuat semangat.. hihi.. teruskan usehe kite.. :)inshaAllah ALlah tolong kite.. buang jauh2 kate2 negatif tu..

    tapikan.. ufairah saye lahir2 kepale da kuat.. hari ke 12 da boleh angkat kepale sendiri kalau saye niarapkan die.. tak minum susu formula pon..

    ReplyDelete
  4. kuat kuat jugak air mata jatuh jugak malam tu bila teringatkan perbualan tu huhuhuhu *hati tisu* hehehe

    ReplyDelete