JellyPages.com

Monday, March 11, 2013

Gamba lain Cerita lain


Assalammualikum..
 
Awal bulan hari tu balik kampung.. Wan ada cerita dengan aku yang onyang ufairah (wan aku belah ayah) ada dekat rumah makcik aku sekarang ni.. Tak sihat.. yelah umur pun dah 70tahun lebih. Asik keluar masuk sepital jer.. jadi wan pesan suh singgah rumah makcik tengok onyang ufairah bila nak balik KL nanti..
Aku pun ok lah.. lagipun satu jalan.. rumah makcik dekat seremban jadi singgah lah kejap..
 
Malam tu aku sampai rupanya ramai sepupu aku kat rumah makcik, maklang dengan pak itam pun ada jugak anak beranak (maap yer kali ni entri cerita ahli keluarga)
 
Sebelum ni onyang duduk dekat rumah sendiri dengan toknyang.. kiranya dari rumah aku kat palong tu nak ke rumah onyang dalam 15minit jer kot.. dekat sangat.. atok anak sulong.. Jadi senang lah tiap hari atok tengok onyang dengan toknyang.. Entah kenapa kali ni onyang sibuk nak duduk rumah mak cik dekat seremban pulak.. Jadi semua ikut kan sahaja kehendak onyang.
 
 
Jadi makcik lah yang jaga onyang. Kebetulan rumah pak itam pun dekat jadi pak itam pun boleh tolong tengok tengok kan onyang..
 
Semalam aku tipon wan.. Borak kosong jer.. Pastu wan cakap dia baru balik dari seremban tengok onyang.. Jadi aku pun tanya keadaan onyang.. ermm macam biasalah dah tua.. nak kata dah sihat tak jugak nak kata sakit bebenar pun tak jugak.. biasalah sakit orang tua.
 
Pak itam kata kat wan onyang ni nak kan perhatian jer sebenarnya.. kembali macam kita kecik kecik dulu..nak di belai di manja..makan di suap..
 
Pastu wan cite anak makcik yang no 3 alang zaki masuk sepital sekarang ni.. sebab hati dia bengkak..
minggu ni dah hampir 2minggu jugak lah.. kesian aku dengan makcik.. dekat rumah mak sendiri yang sakit perlukan perhatian dekat hospital anak sendiri yang sakit juga perlukan perhatian..
 
onyang cakap  dengan wan
onyang : mak kesian nengok kakcik tu..kang bila petang terkejar kejar pergi sepital tengok alang zaki pulak.
(petang turn pak itam pulak jaga sebab pak itam cikgu..balik mengajar petang.)
 
wan : iyelah mak.. mak duduk sini bebaik.. jangan banyak ragam kesian kan kat kakcik
 
onyang : mak cakap kat kakcik tu mak kesian kat dia kakcik jawab tak apa lah mak ini dugaan kakcik allah beri.. kakcik terima
 
Aku bila wan cerita macam tu rase sebak.. Aku rase takut.. Takut tak dapat nak jalankan tanggungjawab aku berkhidmat untuk ibu bapa ketika mereka dah tua nanti.
Jadi bialah pengalaman ini aku coretkan disini untuk kekuatan aku lalui situasi ini jika allah kehendakannya.
 
Aku harap alang zaki cepat sembuh seperti sedia kala dan onyang pun sembuh bolehlah balik ke rumah onyang semula.
 
*************************************************
 
 
 
 
 
 
 
Buai letrik ufairah dah rosak..
wayer dah putus..
 
 
 
 
 
Aku tak tau macam mana leh putus.. duduk kat rumah tu semalam aku dengan ufairah jer.. tak tau lah sama ada ufairah yang main tarik wayer ni sampai putus atau aku yang tertrik wayer ni sampai putus huhuhu
 
 
 

No comments:

Post a Comment