JellyPages.com

Thursday, March 28, 2013

Tazkirah Jumaat 2- Adab- Adab Hari Jumaat.

 
 
 
Assalammualikum..
Selamat hari jumaat.. Syukur kita bertemu lagi dengan hari jumaat yang penuh barakhah ni.
Insyaallah setiap hari jumaat aku akan masukan entri tazkirah semperna hari jumaat ni..
Untuk santapan rohani kita..amin.. moga allah memberi kita keampunan.
 
Artikel ni aku copy paste kan..
selamat membaca..
 
 
 

Adab-adab Hari Jumaat

1) Hendaklah engkau bersedia baginya mulai hari Khamis dengan menyuci kain dan menyuci baju dan membanyakkan mengucap tasbih dan istighfar pada petang-petang hari Khamis itu kerana waktu yang demikian itu menyamai fadhilatnya akan waktu pada hari Jumaat.

2) Sunat engkau puasa pada hari Jumaat itu, tetapi hendaklah engkau sertakan dengan puasa hari Sabtu atau hari Khamis, kerana makruh puasa pada hari Jumaat itu dengan tiada disertakan dengan hari Sabtu atau hari Khamis

3) Apabila terbit fajar maka sunat engkau mandi kerana waktu mandi Jumaat itu daripada terbit fajar hingga mengerjakan sembahyang Jumaat, tetapi pada waktu hampir hendak pergi solat Jumaat itu terlebih afdhal.

4) Sunat menghias dirinya dengan memakai pakaian yang putih, kerana pakaian yang putih itu terlebih kasih kepada Allah taala.

5) Sunat memakai bau-bauan yang terlebih harum seperti kasturi dan barang sebagainya, dan makruh memakai zabad (sulbi kepada musang) kerana ia pakaian perempuan.

6) Melebih-lebih pada menyuci badan dengan menghilangkan bau busuk badan dan menghilangkan yang cemar-cemar pada badan, dan mencukur bulu ari-ari dan mengandam misai, dan mengerat kuku, dan bersugi, dan mencabut bulu ketiak.

7) Sunat berpagi-pagi pergi ke masjid yang tempat sembahyang Jumaat itu pada hal ia berjalan dengan kelakuan yang tetap dan hadir hati kepada Allah taala serta masyghul dengan zikir dan membaca al-Quran dan salawat atas Nabi s.a.w.

8) Apabila masuk ke masjid maka hendaklah menuntut saf yang pertama.

9) Jangan ia melangkah akan bahu orang pada ketika ia masuk ke masjid itu.

10) Jangan ia lalu pada hadapan orang yang sedang solat.

11) Sunat ia duduk dkat dewal (dinding) atau dekat tiang. Maka jikalau tiada mudah yang demikian itu maka sunat ditaruhkan pada hadapannya itu sesuatu yang menegahkan akan orang yang lalu pada hadapannya.

12) Jangan duduk di dalam masjid hingga engkau solat tahiyyat masjid. Dan jangan engkau tinggalkan akan solat tahiyyah masjid itu dan jikalau pada ketika khatib membaca khutbah sekalipun, tetapi pada ketika itu jangan dilebih daripada 2 rakaat.

13) Bahawa sunat engkau sembahyangkan pada hari Jumaat itu 4 rakaat yang lain daripada solat tahiyyat masjid yang tersebut itu.

14) Bahawa jangan engkau tinggalkan akan membaca segala surah yang tersebut itu pada malam Jumaat atau pada harinya kerana pahala membaca segala surah yang tersebut itu amat besar.

- Surah al-Kahfi

- Surah Al-Ikhlas

- Surah Yaasin

- Surah ad-Dukhan

- Surah Sajdah

- Surah al-Mulk


15) Seyogianya (sebaiknya) engkau banyakkan membaca salawat dan salam atas Nabi s.a.w pada hari Jumaat dan malamnya, iaitu terlebih daripada hari yang lain kerana kelebihan membaca salawat atas Nabi s.a.w pada hari Jumaat itu amat banyak.

16) Apabila keluar imam dan naik ia atas mimbar maka tiada harus solat, lagi tiada sah solatnya melainkan solat tahiyatul masjid 2 rakaat atau 2 rakaat sunat Jumaat pada ketika ia masuk ke dalam masjid. Dan makruh pada ketika itu berkata-kata melainkan melainkan menjawab bang maka iaitu sunat.

17) Apabila selesai daripada solat Jumaat maka sunat ia membaca Fatihah 7x, dan al-ikhlas 7x, dan al-falaq 7x, dan an-nas 7x dahulu daripada berkata-kata. Maka yang demikian itu memeliharakan ia daripada segala kejahatan daripada satu Jumaat kepada Jumaat yang lainnya, dan lagi memeliharakan ia bagimu daripada syaitan.

18) Sunat kemudian daripada solat Jumaat itu duduk di masjid hingga Maghrib atau hingga Asar serta berniat iktikaf. Dan hendaklah engkau pada ketika yang demikian itu sungguh-sungguh berdoa kepada Allah taala serta khusyuk dan tawadhuk, kerana di dalam hari Jumaat dan pada malamnya itu ada satu saat yang mustajab doa yang tiada tertentu, maka mudah-mudahan kebetulan doamu itu pada saat yang mustajab itu.

(Perhatian) Sebaiknya membanyakkan berdoa pada hari Jumaat itu pada beberapa waktu iaitu pada:

- waktu terbit matahari

- waktu gelincir matahari

- waktu masuk matahari

- waktu iqamat

- waktu khatib naik ke mimbar

- ketika berdiri manusia kepada solat

kerana segala waktu yang demikian itu sangat diharap akan mustajab. (Waktu-waktu yang diharap mustajab doanya dengan pengalaman-pengalaman rohaniah ulama')


20) Hendaklah engkau bersungguh-sungguh memberi sedekah pada hari Jumaat itu dengan barang sekuasamu, dan jikalau sedikit sekalipun. Maka hendaklah engkau himpunkan pada hari itu antara solat dan puasa dan sedekah dan membaca al-Quran dan zikir dan membaca salawat atas Nabi s.a.w dan iktikaf. Dan hendaklah engkau jadikan hari Jumaat itu tertentu bagi akhiratmu. Maka mudah-mudahan jadi kaffarat bagi segala hari yang lain daripada hari Jumaat itu. Wallahu a'lam.


Sumber:

Kitab Hidayatus Salikin Fi Suluki Maslakil Muttaqin (Petunjuk Jalan Bagi Orang Yang Takut Kepada Allah) susunan Sheikh Abdus Samad Al-Falimbani, disunting dan disempurnakan oleh Sheikh Ahmad Fahmi bin Zamzam. (ms 118-132, edisi rumi). Kitab Hidayatus Salikin ini merupakan terjemahan kitab Bidayah Hidayah tulisan Imam Ghazali rahimallahu taala. 

No comments:

Post a Comment